تحلیل موزه هنرهای معاصر تهران 41 اسلاید – تحلیل و بررسی موزه هنرهای معاصر و فرش تهران
موقعیت و قرارگیری موزه :
موزه هنرهای معاصر یکی از موزه های شهر تهران است. این موزه در سال 1356 خورشیدی به کوشش و ابتکار فرح پهلوی در گوشه غربـی پارک لاله و در زمینی به مساحت 2000 متر مربع ( به جز باغ تندیس ها ) بنا شد.
معماری
معماری موزه مجموعهای است از سنت، مدرنیسم و اندیشه فلسفی که به دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شدهاست. هشتی، چهارسو و گذرگاهها از جمله عناصر چشمنواز این مجموعه بدیع به شمار میرود.
همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضـــح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم بنا شـدهاند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه میگردانند؛ این مسیر به گونهای طراحی شدهاست که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز میگردد.
برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
درباره معمار موزه :
کامران دیبا و همکار آقای نادر اردلان
متولد سال 1317 تهران
فارغ التحصیل رشته معماری و شهرسازی دانشگاه هاروارد واشنگتن 1963
آثار معمار در ایران :
موزه هنرهای معاصر
فرهنگسرای نیاوران
پارک شفق یا به گفته خود وی پارک یوسف آباد
برخی از بناهای دانشگاه جندی شاپور
شهرجدید شوشتر
عناصر موجود در کارهای کامران دیبا :
آب : نمادی از زندگی و صفا
دیوار : یک نوع حجاب و پوشش
حیاط : ریه و تنفس
دروازه : اعلام یک آغاز
نحوه به کارگیری این عوامل آثار دیبا را به فرهنگ بومــی نـــزدیــک و مــرتبــط می سازد. دیبا بیشترین توجهش به ذات انتزاعی و عملکرد معماری است که حضور آن را در معماری کوچه و خیابان و ابنیه غیر رسمی جستجو می کند.
بیشتر آرایش ساختمان های وی توسط دیوار است و مهمترین و معروف ترین ساختمان های او ، موزه هنرهای معاصر ایران است.
معماری :
معماری منحصر به فرد و مدرن این موزه با استفاده از طاقهایی مرسوم روستایی و نورگیرهای برگرفته از بادگیرهای کویری طراحی و طرح مارپیچ داخلی آن از الگویی کاملاً مدرن پیروی می کند.
دیدگاه مورد بررسی طراحی موزه :
1-در محوطه اطراف موزه یعنی بوستان لاله که فضایی نسبتاً بزرگ است
2- مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله است.
پرسپکتیو موزه هنرهای معاصر تهران
پلان طبقه همکف موزه هنرهای معاصر تهران
درباره موزه :
ساختمان موزه که یکی از نمونههای با ارزش و کـــم همتـای معماری نوین ایران است ، با الهام از معماریسنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده است .
1- هشتی
2- چهارسو
3- معبر
4- گذرگاه
اینها از جمله عناصر چشم نوازی هستند که بازدید کنندگان هنر دوست را به تأمل در آستانه تاریخ شکوهمند هنر و فرهنگ ایران زمیـن وا میدارند .
همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضـــح است که با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنـا شده است.
مساحت :
8500 مترمربع. مساحت كل ديوارهاي موزه بالغ بر 2500 مترمربع.
تفكيك اين بنا از پارك و خيابان اصل
نردههايي به صورتهايي ساده و فرمدار كه توجــــه بيننــــده را جلب ميكند بين موزه هنرهاي معاصر و موزه فرش (شمال موزه) فضاي سبز با تعداد كمي درخت از نوع كاج و پوشيده از چمن وجود دارد كه در آن تعدادي تنديس (مجسمه) قرار دارد. اين قسمت بــاغ مجسمــه نــــام دارد. اين مجسمه هنگام احداث بنا (1355) از هنرمندان خارجي خريـــداري شده و در محل باغ مجسمه نصب شده. فقط يك تنديس ساخته هنرمند ايـــراني پرويز تناولي در باغ موجود است.
نرده های جدا کننده موزه هنر از موزه فرش
نقد و تحلیل موزه هنرهای معاصر:
کار را از ورودی آن آغاز میکنیم ، دیبا برای تعریـــف ورودی از آسمانهای پست مدرن استفاده کرده که شاید به خوبی توانسته یـک ورودی را القاء کند.
از ورودی که رد شویم ، هنوز رد نشده که نگاه ما به نمـا و به تلفیق بتن و سنگ میافتد که به شکل واقعاً زیبایی در کنار هم حل شدهاند و قدرت معمار ملموستر میشود و انسان را وادار میکند تا به دور مجموعه بچرخد ضمن این که نباید فراموش شود که کلیه دسترسیها همان طـــــور کــه مشخص است تعریف شده و همگی نشان دهنده و مبین این نکته است که قلمی بر کاغذ پیاده شده است .
و…
تصاویر فایل:
خرید آنلاین:
در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل- فرمت فایل: پاورپوینت – 41 اسلاید – حجم فایل: 12 مگابایت
- برای دریافت فایل های بیشتری از تحلیل عملکردهای معماری اینجا را کلیک نمایید.
سلام و عرض خسته نباشید
تحلیل و آنالیز موزه هنرهای معاصر بسیار کامل بود.
ممنون