پروژه مبانی نظری معماری – مقاله پاورپوینت معماری های تک و اکوتک 48 اسلاید
در سال 1971، دو معمار جوان ايتاليايي تبار به نامهاي ريچارد راجرز ساكن انگلستان و رنزوپيانو ساكن ايتاليا، در مسابقه طرح ساختمان مركز ژرژپمپيدو در پاريس در بين 681 شركت كننده برنده اعلام شدند. نماي اين ساختمان را مجموعهاي از دودكشها، آبگردانها، لولههاي تأسيساتي و ستونها، تيرها، بادبندها، راه پلهها و مسيرهاي رفت و آمد تشكيل ميداد. اين معماران آغازگر سبكي در اروپا بودند كه به نام هاي ـ تك يا تكنولوژي بسيار پيشرفته معروف گرديد. معماران اين سبك تكنولوژي را دستاورد بزرگ مدرنيته و مهمترين عامل توسعه و پيشرفت در قرن بيستم میدانند. از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماري آن دوره شكل كالبدي يافته است.
به عنوان نمونه، معابد يونان باستان با آن نظم و تناسبات كامل هندسي، تبلور ذهنيت كمال گراي يونانيان باستان است و بناهاي عظيم روم باستان، نمايش قدرت امپراتوري و حكومت سزارها ميباشد و بالاخره كليساهاي سر به فلك كشيده گوتيك نمايش دهده ي قدرت كليسا و ذهنيت قرون وسطا است. به همين ترتيب، ساختمانهاي امروز مي بايد نمايش دهنده عصارة فكري و تكنيكي عصر حاضر يعني تكنولوژي باشد. نظريات و مباني معماري مدرن و هاي ـ تك در اصول، بسيار به يكديگر نزديك است و ميتوان گفت كه معماريهاي ـ تك فرزند خلف معماري مدرن است. ولي از نظر شكلي تفاوتهاي بين اين دو مكتب معماري مشاهده ميشود. به طور كلي ميتوان بيان كرد كه آن سادگي و بيپيرايگي كه در معماري مدرن وجود دارد در هاي ـ تك ملاحظه نميشود و اگر معماران مدرن در طرحهاي خود ماشين را به نمايش ميگذارند، معماران هاي ـ تك داخل ماشيين و اجزاء آن را نشان ميدهند.
اصول فکری و طراحی این سبک :1- بینش پوزیتیویسم و خوش بینی به علم و پیشرفت علم و تکنیکی 2 – نمایش تکنلوژی به عنوان عصاره و دست آورد عصر جدید 3 – نمایش پروسه ساخت 4 – شفاف نمودن لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان 5 – نمایش ساختار و اجزا درون بنا در نمای ساختمان 6 – استفاده از رنگ های روشن و ساده 7 – سازه و ساختار به عنوان تزئینات 8 – استفاده از اجزای کششی سبک9- جدا كردن بخشهاي سرويس دهنده از قسمتهاي سرويس شونده؛10. طراحي بام ساختمان به عنوان نماي پنجم ساختمان.
برج ايفل در نمايشگاه 1889 پاريس ساختمان ايدهآل و آرماني معماران هاي ـ تك است. برج ايفل با 330 متر ارتفاع و اسكلت فلزي نمايان، نمادي از دستاوردهاي تكنولوژي در عصر مدرن است.
موضوعي كه لويي كان در دهة شصت عنوان كرد (بخشهاي سرويس دهنده ـ قسمتهاي خدماتي ـ از بخشهاي سرويس شونده ـ قسمتهاي سكونتي ـ مجزا شوند) هم اكنون يكي از موارد بسيار مهم در ساختمانهاي هاي ـ تك است.
لذا داكتها، لولهها و اجزاء تأسيساتي ساختمان از بدنه اصلي ساختمان جدا ميشوند. حسن اين كار در بنا به نظر معماران هاي ـ تك سهولت تعمير و نگهداري ساختمان است. به علاوه قسمتهاي سرويس دهنده كه عمر نسبتاً كوتاهي دارند (يك الي بيست سال) از قسمتهاي سرويس شونده كه عمر طولاني تري دارند(بيست الي هفتاد سال) به صورت دو قسمت مجزا از هم عمل ميكنند.
در اكثر ساختمانها، بام ساختمان به عنوان سطح پنهان و فراموش شده ساختمان فرض ميشود، ولي در ساختمانهاي هاي ـ تك ، بام سطح پنجم بنا است و كاملا طراحي ميشود. بخشهايي همچون برج هاي خنك كننده، آبگردانها، پمپهاي حرارتي، داكتها، لولههاي تأسيساتي، خرپاها، كابلهاي سازهاي و همچنين جرثقيل پاك كردن شيشهها و خرپشتهها، همواره به عنوان بخش مهمي از ساختمان در روي بام طراحي ميشوند. طرح اين بخشها با توجه به چهارنماي ديگر انجام ميشود و در معرض ديد قرار ميگيرد.
از ديگر معماران معروف اين سبك ميتوان از نورمن فاستر ياد كرد.
ریچارد راجرز
ریچارد راجرز در سال 1933، در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. پدر او پزشک بود و مادرش علاقه زیادی به طراحی مدرن داشت. خانواده راجرز در سال 1938، همزمان با پدیدارشدن نشانههای آغاز جنگ جهانی دوم، به انگلستان بازگشتند. او در مدرسه AA لندن به تحصیل در رشته معماری پرداخت و مدرک فوقلیسانس خود را از دانشگاه Yale دریافت کرد. راجرز در این دانشگاه به همراه نورمن فاستر، همکلاسی خویش، از محضر بزرگانی همچون پل رودلف که رئیس مدرسه معماری بود و جیمز استرلینگ بهره جست.
رنزو پیانو
رنزو پيانو در جئونا در ايتاليادر 14 سپتامبر سال 1937 متولد شد در سال 1964 از دانشگاه معماري در ميلان فارغ التحصيل شد و به عنوان يك دانش آموز در زير نظر يك گروه مهندسي در فلورانس شروع به كار كرد .معماري پيانو به سوابق او بستگي دارد چرا كه پدري معمار داشت و با طرز قرار گرفتن ساختمان ها آشنا بود او پسري خجالتي بود كه در منطقه پيكي زندگي مي كرد در آنجا منظره اي از طبيعت وجود نداشت و آفتاب سوزان هم آنها را دچار مشكل مي كرد لذا تصميم گرفت تا سايباني از برگ در امتداد باد به طور ثابت درست كند و اين اولين كار او در راستاي معماري بود .
نورمن فاستر
نورمن فاستر در سال 1935 در منچستر انگلیس در خانواده ای فقیر به دنیا آمد.
در سن 21 سالگی او بورس تحصیلی را در معتبر ترین مدرسه معماری جهان مدرسه معماری یل(Yale University) به خود اختصاص داد تا با رفتن به سرزمین آمال سپید ایالات متحده گام در راهی نهد كه آینده ان روشن بود مدرسه معماری یل جایی بود كه بیشترین تاثیر را در دیدگاه نورمن گذاشت البته مدرسه ای كه شاید چندان خاطرات خوشی را مرد طلایی ریبیا (RIBIA ) امروز در خاطر نداشته باشد . نورمن جوان منچستری در یل بود كه با ریچارد راجرز فلورانسی آشنا شد او به همراه وندی و سوزی گروهی را در یل درست كردند به نام گروه 4.
بعد ها نورمن با وندی ازدواج كرد و ریچارد با سوزی این گروه كوچك تا سال 1967 در لندن كه دفتر معماری فاستر و همكاران راه افتاد به بقای خود ادامه داد . تاسیس این دفتر را باید پایان كار گروه 4 دانست چون دیری نگذشت كه اختلافات بالا گرفت نورمن با وندی نمی ساخت و بعد هم راجرز با سوزی و این چنین پایان زندگی زنا شویی آنها فرا رسید از گروه 4 نفره نرمن و ریچارد ماندند و كار كردند به طوری كه هم نورمن فاستر و هم ریچارد راجرز در معماری هایتك خبره و ماهر شدند . راجرز در سال 1970دفتر معماری با نام خودش را تاسیس كرد تا مستقل شود.
و….
تصاویر فایل:
خرید آنلاین:
در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل- فرمت فایل: pptx – پاورپوینت – 48 اسلاید
- حجم فایل : 5 مگابایت
- برای دریافت پروژه های بیشتری از درس مبانی نظری معماری اینجا را کلیک نمایید.