اصول معماري ايراني
هنر و معماري ايران از ديرباز داراي چند اصل بوده كه به خوبي در نمونه‌هاي اين هنر نمايان شده است. اين اصول چنين هستند:

مردم‌واري، پرهيز از بيهودگي، نيارش،
خوبسندگي و درون‌گرايي.

مقاله پاورپوینت معماری سبک پارسی,مقاله سبک معماری پارسی,مقاله پاورپوینت معماری,بررسی و شناخت سبک معماری پارسی,سبک پارسی,سبک معماری پارسی,مقاله کامل سبک معماری پارسی,تحقیق درباره سبک پارسی,تحقیق در مورد سبک پارسی,تحقیق درباره سبک های معماری,مقاله برای سبک پارسی,مقاله های کامل و آماده معماری,مقاله آماده سبک پارسی معماری,دانلود مقاله رایگان سبک پارسی,مقاله سبک پارسی,مقاله اماده معماری,مقاله پاورپوینت برای کنفرانس معماری اسلامی,مقاله برای معماری اسلامی
مردم‌واري: مردم‌واري به معناي رعايت تناسب ميان اندام‌هاي ساختماني با اندام‌هاي انسان و توجه به نيازهاي او در كار ساختمان‌سازي است.
پرهيز از بيهودگي: در معماري ايران تلاش مي‌شده كار بيهوده در ساختمان‌سازي نكنند و از اسراف‌ پرهيز مي‌كردند.
نيارش: واژه نيازش در معماري گذشته ايران بسيار بكار مي‌رفته است. نيارش به دانش ايستايي، فن ساختمان و ساختمانيه (مصالح)شناسي گفته مي‌شده است.
خودبسندگي: معماران ايراني تلاش مي‌كردند ساختمانيه مورد نياز خود را از نزديكترين مكان‌ها بدست آورند و چنان ساختمان مي‌كردند كه نيازمند به ساختمانيه جاهاي ديگر نباشد و خودبسنده باشند.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:
درون‌گرايي: اصولاً در ساماندهي اندام‌ها گوناگون ساختمان به ويژه خانه‌هاي سنتي، باورهاي مردم، بسيار كارساز بوده است. يكي از باورهاي مردم ايران، ارزش نهادن به زندگي شخصي و حرمت آن و نيز عزت نفس ايرانيان بوده كه اين امر به گونه‌اي معماري ايران را درونگرا ساخته است.
معماري پيش از پارسي
تا پيش از كوچ آرياييان به ايران، تيره‌ها و ملت‌هايي نه چندان شناخته شده در ايران زندگي مي‌كردند كه معماري پيشرفته‌اي داشتند.
تپه زاغه: يكي از مراكز اوليه استقرار كشاورزي در ايران است. اين مكان در دشت قزوين قرار دارد و آثار مهمي از اواخر هزاره هشتم تا اواسط هزاره پنجم پيش از ميلاد در آن بدست آمده است.

تپه زاغه: يكي از مراكز اوليه استقرار كشاورزي در ايران است. اين مكان در دشت قزوين قرار دارد و آثار مهمي از اواخر هزاره هشتم تا اواسط هزاره پنجم پيش از ميلاد در آن بدست آمده است.

شيوه معماري پارسي
شيوه پارسي، نخستين شيوه معماري ايران است كه روزگار هخامنشيان تا حمله اسكندر به ايران، يعني از سده ششم پيش از ميلاد تا سده چهارم را دربر مي‌گيرد.
يكي از ويژگي‌هاي ايرانيان كهن و هنرمندان آنها، باور به تقليد درست بوده كه آن را بهتر از نوآوري مي‌دانستند. تقليد يا برداشتي كه منطق داشته باشد و با شرايط زندگي سازگار باشد. آریایی‌ها چون مردمی کشاورز بودند و در سرزمینی آباد و خرم زیسته بودند، خوبی آشتی جو و سازگار داشتند. به گمان فراوان آريايي‌ها هنگام كوچ و گذر از كنار درچه اروميه، در برخورد با معماران ارارتويي، از آن الگو گرفته و آن را برساو كرده‌اند (برساو كردن برابر الگو گرفتن از نگاره‌هاي طبيعت و دگرگون كردن آنها به ريخت‌هاي ناب هندسي است). مردم ایران از هزاران سال پیش، از چنین شیوه معماری پیروی می‌کرده‌اند، چنانکه مردم ابیانه و افوشته (در نطنز) هم که نامی از ارارتو نشنیده‌اند چنین کرده‌اند.

نمونه‌های این الگوبرداری هم در معماری و هم نیارش شیوه پارسی یافت می‌شود که دو نمونه از آنها «تالار ستوندار» و «کلاوه‌»ها بوده است.
نیایشگاه ارارتویان دارای تالاری با آسمانه تخت چوبی بود و چون دهانه آن بزرگ بود، ستونهایی چوبی در میان تالار هم زده می‌شد. همین روش را آریایی‌ها در شوش پی گرفتند. البته آنها ستون‌ها را از سنگ و دیوارهای گرداگرد تالار را از خشت می‌ساختند که ستبرای (قطر) برخی دیوارها تا پنج گز می‌رسید. با بکار بردن خشت و پوشش دو پوسته تلاش می‌کردند جلوی ورود گرما به درون را بگیرند. بدین گونه از معماری ارارتویی الگوبرداری می‌شد، در حالی که ساختمایه‌ای که سازگار با آب و هوای سرد قفقاز بود، در شوش دگرگون شده بود.
ساخت تالار ستوندار با پوشش دو پوسته تیر پوش، پس از اسلام نیز دنبال شد. نمونه‌هایی از آن در مسجد جامع ابیانه، مسجد گزاوشت و مسجد میدان در بناب یافت می‌شود.
کلاوه‌های ارارتویی به گونه‌ای دیگر در معماری پارسی ساخته شد. نمونه این الگوبرداری، ساختمان کعبه زرتشت در نقش رستم است که ساختمانی چهار گوشه سنگی که درگاه آن بلندتر از کف زمین است.

نيارش
در معماري پارسي، آسمانه تخت با تير و ستون اجزاء اصلي ساختمان بوده است. از چوب به سادگي مي‌شد براي پوشش دهانه‌هايي از 5/2 تا 5/3 گز بهره‌گيري كرد، ولي در معماري تخت جمشيد، دهانه ميان دو ستون را تا حدود 6 گز (40/6 متر) رسانده‌اند و اين بزرگترين دهانه چوب پوش در جهان آنروز بود. چنین چوبی در خور این دهانه در ایران یافت نمی‌شد. از این رو آنها چوب‌های درخت کنار را از جبل عامل لبنان از راه شوش به تخت جمشید رسانده‌اند و آنرا بکار برده‌اند. نیز پارسیان اتاق‌هایی می‌ساختند که دو ستون در میان آنها بود و دو تیر چوبی را بر روی هم با کنف می‌بستند و روی ستونها می‌گذاشتند. بدین گونه به توانایی باربری تیر می‌افزودند. در تخت جمشید، تالار هدیش خشیارشا را با بیست ستون ساخته‌اند که فاصله زیر سری آنها نزدیک به سه گز و دهانه میان دو ستون چهار گز می‌باشد.

نقش رستم
آثار معماری نقش رستم در برگیرنده استودان‌های کنده شده بر دیواره کوه و کعبه زرتشت است. در ساختمان کعبه زرتشت، از کلاوه‌های کردی الگو گرفته شده است. گفته شده این ساختمان برای نگهداری اوراق کتاب اوستا ساخته شده بوده است. همچنین گمان می‌رود نیایشگاهی بوده و در زیر آن سرداب داشته است.

نقش رستم ساختمان كعبه زرتشت با يك نيايشگاه زرتشتي از دوران هخامنشيان

نقش رستم ساختمان كعبه زرتشت با يك نيايشگاه زرتشتي از دوران هخامنشيان

 

و…

برخی اسلایدها ( جهت بزرگنمائی روی تصاویر کلیک نمائید. ):

بررسی و شناخت سبک معماری پارسی,سبک پارسی,سبک معماری پارسی,مقاله کامل سبک معماری پارسی,تحقیق درباره سبک پارسی,تحقیق در مورد سبک پارسی,تحقیق درباره سبک های معماری,مقاله برای سبک پارسی,مقاله های کامل و آماده معماری,مقاله آماده سبک پارسی معماری,دانلود مقاله رایگان سبک پارسی,مقاله سبک پارسی,مقاله اماده معماری,مقاله پاورپوینت برای کنفرانس معماری اسلامی,مقاله برای معماری اسلامیمقاله کامل سبک معماری پارسی,تحقیق درباره سبک پارسی,تحقیق در مورد سبک پارسی,تحقیق درباره سبک های معماری,مقاله برای سبک پارسی,مقاله های کامل و آماده معماری,مقاله آماده سبک پارسی معماری,دانلود مقاله رایگان سبک پارسی,مقاله سبک پارسی,مقاله اماده معماری,مقاله پاورپوینت برای کنفرانس معماری اسلامی,مقاله برای معماری اسلامیتحقیق در مورد سبک پارسی,تحقیق درباره سبک های معماری,مقاله برای سبک پارسی,مقاله های کامل و آماده معماری,مقاله آماده سبک پارسی معماری,دانلود مقاله رایگان سبک پارسی,مقاله سبک پارسی,مقاله اماده معماری,مقاله پاورپوینت برای کنفرانس معماری اسلامی,مقاله برای معماری اسلامی

خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل

فرمت فایل: پاورپوینت – pptx
حجم فایل: 5 مگابایت

  • برای دریافت مقالات بیشتری از سبک های معماری اینجا را کلیک کنید.
  • برای دریافت مقالات بیشتری برای آشنایی با معماری اسلامی اینجا را کلیک کنید.