مطالعات معماری مجموعه فرهنگی سینمایی با رویکرد معماری سبز 301 صفحه
دانلود رساله کارشناسی ارشد معماری
رساله معماری مجموعه فرهنگی سینمایی با رویکرد معماری سبز 301 صفحه
1-1- تشريح موضوع
آن گونه كه از عنوان موضوع بر مي آيد، هدف طراحي، یک فضای منسجم با قابلیت های عملکردی مناسب جهت برگزاي و هدايتتت جشنواره هاي مختلف ساليانه و فضاهای فرهنگی و هنری و ارتباط هنرها با یکدیگر می¬باشد. مجموعه فرهنگي سینمایی فخر یک فضای منسجم فرهنگی- هنری است که ارتباط سینما و معماری- سینما و فرهنگ- معماری و فرهنگ- سینما و معماری سبز را که میعادگاهی برای تعامل بین فرهنگ های مختلف است فراهم می سازد. لذا ما در این تحقیق به دنبال ایجاد یک فضای منسجم و انعطاف پذیر در طراحی پردیس سینمایی هستیم؛ طراحی فضایی برای تعامل بین سینما، معماری و فرهنگ که به جای تخریب و تصرف در طبیعت، به دنبال همراهی و استفاده بهینه از طبیعت پیرامون خود باشد.
در اين مركز سعي خواهد شد علاوه بر كليه بخش هاي اصلي و جانبي يك سينما كه در آن قرار گرفته است به آيين هاي محلي استان،،، محلي براي بزرگداشت مفاخر گرگان- شب شعر پرداخته شود. در این مجتمع سينمايي یک سالن بزرگ مخصوص برگزاري مراسم افتتاحيه و اختتاميه نيز قرار گرفته است. هدف از قرارگيري سالن هاي سينما در اين پروژه، پويايي و تحرك دائمي اين مجموعه در طول سال و اكران بخشي از فيلم هاي جشنواره در آن است.
در اين مركز سعي خواهد شد با استقرار سالن هاي مختلف سينما با ظرفيت متفاوت و طبعاً اكران فيلم هاي گوناگون زمينه جهت پاسخگويي به نياز اقشار مختلف اجتماعي فراهم آيد. همچنين با به وجود آوردن فضاهاي تفريحي و استراحتي جنبي سعي در پر كردن اوقات انتظار تماشاگران خواهد شد. عملكردهاي جانبي به طور مجزا از سالن هاي سينما بوده و جهت استفاده عموم آزاد مي باشد. اين موضوع خود عاملي جهت جذب مخاطب به سبب پر كردن اوقات فراغت در محيطي فرهنگي خواهد بود. در نهايت هدف از طراحي اين مجموعه ارائه نمونه كاملي از يك مجتمع فرهنگي و رسانه اي منسجم با قابلیت عملکردی متفاوت خواهد بود. قرارگيري سالن و يا آمفي تئاتر برای برگزاري مراسم خاص و آئینی و جشنواره ها، در اين محل عاملي مهم در جهت تشويق و ترغيب سينما گران براي بالا رفتن از پله هاي ترقي و رسيدن به اين سالن است. سالني كه كارنامه سالیانه سينماي ايران و جهان را مي توان در آن ورق زد و برگزيدگان را به ايرانيان و جهانيان معرفي نمود.
برای دانلود رساله و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
بخشی از مطالب و پروپوزال رساله:
چکیده:
تشابه سينما و معماري به لحاظ مفهومي، تكوين ايده و فرآيند توليد اثر، به این دو مقوله هنری قابلیت بازخوانی ویژه ای می دهد. اینن پژوهش یکی از بنیادی ترین عناصر مشترک بین دو هنر معماری و سینما، یعنی فضا را تجزیه و تحلیل می کند و به چگونگی ایجاد فضا و ارتباط ذهنی این دو هنر می پردازد. زمان عاملی کاملا ادارکی در هنر سینما مي باشد و از طرفی در معماری کیفیتی ذهنی دارد. سینما با ترکیب عناصری چون رنگ و نور، زاویه دید و صحنه، تدوین و صدا و در جهت ایجاد رابطه ای مستحکم با بیننده خود و تسهیل سفر ذهنی او به درون فیلم دست به فضاسازی می زند، در حالی که جوهر معماری فضاست.
هدف این پژوهش طراحی مجموعه فرهنگي سینمایی فخر با رویکرد معماری سبز است. در واقع این سینما میعادگاهی برای تعامل وو برخورد انسان ها با فرهنگ ها و عقاید مختلف در غالب محصولات سینمایی برتر مي باشد. مجموعه فرهنگي سینمایی فخر جایگاه برگزاری این محفل بزرگ فرهنگی و اجتماعی است که می توان با استفاده از الگوی مناسب معماری سبز، جشنواره های سینمایی ملی و بین المللی را به بهترین نحو در آن برگزار نمود. در واقع پژوهشگر در این پژوهش در پی یافتن مجموعه ای است که کلیه بخش های اصلی و جانبی یک جشنواره بین المللی سینمایی را بتوان در آن اجرا کرد. همچنین بتوان از سالن های سینمایی و دیگر فضاهای فرهنگی- تفریحی مجموعه فرهنگي سينمايي در زمان هایی از سال که جشنواره برگزار نمی شود استفاده کرد؛ طراحی فضایی برای تعامل بین سینما، معماری و فرهنگ که به جای تخریب و تصرف در طبیعت، به دنبال همراهی و استفاده بهینه از طبیعت پیرامون خود باشد. فرایند سبز در زمینه معماری سابقه ای کهن دارد و مصداق آن پی بردن انسان های غار نشین به استفاده از جهت و سمت مناسب غارها، از لحاظ دمای محیط می باشد.
در این راستا سه هدف عمده دنبال می شود:
1- مطالعه و شناخت نیازهای مربوط به سینماها، ایران و جهان.
2- شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی تماشاگران و سینماگران و ارائه راهکار مناسب جهت طراحی مجموعه فرهنگي سینمایی.
3- استفاده از الگوی مناسب معماری سبز در سینما
با شناخت و تحلیل موارد فوق و با نگاهی به تاریخ سینما و جشنواره های سینمایی و با توجه به سایت انتخابی، سعی شده است بهترینن راه حل جهت دستیابی به اهداف پژوهش دنبال شود. در این پروژه فضاها از نظر پذیرش نقشهای عملکردی از انعطاف پذیری ویژهای برخوردار هستند ولی با این وجود هر فضا استقلال کارکردی خود را نیز حفظ کرده و به ایجاد یک فضای زنده و فعال شهری، با تجمیع و کنار هم قرار گرفتن کاربردهای مختلف کمک مي نماید. در این ساختمان، هر کاربری، محدوده فضایی تعریف شده و جداگانه ای دارد ولی این محدوده ها به هم مرتبط و متصل هستند. از لحاظ کالبدی، شاخص ترین عنصر این ساختمان دیوارهایی است که ساختمان ها و مسیرهای عبور را از هم جدا می کنند و تعریف کننده فضاهای طرح می باشند.
کلمات کلیدی: معماری، سینما، جشنواره سینمایی، فضا، زمان، طراحی، معماری سبز
مقدمه:
سینما همواره در کلی ترین تعریف خود نوعی بازنمایی واقعیت و پرورش تخیل است؛ واقعیت پویایی که در عینیت مادی وجود دارد وو برای تبدیل شدن به آنچه روی پرده بازسازی می شود، نیازمند خلاقیت های فیلم سازان متفکر است. این هنرمندان به روش های مختلف و با ایجاد شیوه های بدیع سینمایی در مقاطع مختلف تاریخ نه چندان طولانی سینما، در خلق نگرش های نوین برای ایجاد حرکت روی پرده موفقیت هایی به دست آورده اند. سینما اساساً بر پایه تجزیه حرکت و ترکیب مجدد آن به عرصه تمدن انسانی قدم گذاشت. سینما بدون حرکت قابل رویت که حاکی از پویایی واقعیت جلو دوربین است و حرکت غیر مرئی یعنی حرکت فیزیکی نوار فیلم برای بازسازی حرکت واقعی نمی تواند وجود داشته باشد و قابلیت عرضه سینما در این عنصر بنیادی، یعنی حرکت نهفته است. این که توهم به وجود آمده از برآیند عوامل حرکتی مختلف در فیلم، چقدر و تا چه میزان بر ذهن بیننده مؤثر است و او را به چه ادراکاتی وا می دارد، گستره بحث پر سابقه ای را آشکار می سازد. از طرف دیگر، معماری در قیاس با سینما، هنری است مبتنی بر ایستایی و استواری حجم های مختلف که از ترکیب فضاهای پیوسته و ناپیوسته به وجود می آید. در کلی ترین تعریف معماری می توان آن را به عنوان هنری که فضا را شکل می دهد شناخت. معماری نیز از یک نقطه نظر بر حرکت استوار است، اما این حرکت مانند حرکت غیر مرئی فیلم به چشم نمی آید و از آن جا که بیانگر ارتباط فضاهای مختلف با یکدیگر است، حرکتی درونی محسوب می شود. از طرف دیگر نمی توان فضا را در معماری درک کرد، مگر این که تماشاگر در آن حرکت کند. این حرکت تماشاگر است که فضای معماری را ملموس می ¬سازد. معماری هنری فضا- زمانی است، زیرا برای درک و دریافت فضای آن، تماشاگر نیازمند حرکت در درون و بیرون آن است. صرف این زمان برای کشف عناصر و عوامل معماری امری الزامی به نظر می رسد. آنچه سینما را به معماری و معماری را به سینما نزدیک می سازد، تنها ماهیت حرکت نیست، بلکه عناصر دیگری نیز در این تعامل هنری درگیرند. این عناصر از ابعاد زیبا شناختی در هر دو هنر، از پایگاه مشترک و جایگاه ویژه ای برخوردارند که زمان و فضا مهم ترین و عناصر دیگری از جمله ریتم، رنگ و نور، بافت، حرکت و تداوم مؤثرترین آن ها هستند. سینما با ترکیب عناصری چون رنگ و نور، زاویه دید و صحنه، تدوین و صدا و در جهت ایجاد رابطه ای مستحکم با بیننده خود و تسهیل سفر ذهنی او به درون فیلم دست به فضا سازی می زند، در حالی که جوهر معماری فضاست. تاریخ تحلیل فیلم آکنده از موضع گیری های عینی درباره فضا در تصویر فیلم است. غالب تحلیلگران به فضا در تصویر سینمایی از جنبه معماری صحنه پرداخته اند، در حالی که این فضاهای معماری گونه صحنه های فیلم، چیزی بیشتر از ابزار تحریک ذهنی بیننده ساکن در سالن سینما نیست. در تحلیل نهایی شرایط روانی تماشای فیلم در می یابیم که بیننده از طریق سفر ذهنی به درون فیلم است که به درک نهایی از معنا و مفهوم آن می رسد. در حالی که نظاره گر معماری مسافر عینی است و از طریق حرکت در درون معماری و احساس ریتم، تداوم و پیوستگی فضاهای آن است که به ماهیت و واقعیت آن می رسد بی شک بحث های زیبا شناختی درباره نقاط اشتراک و انطباق سینما و معماری جز از طریق مقایسه برخی آثار سینمایی و تبیین آن ها به گونه تشریح یک کالبد معماری امکان پذیر نیست. برای دستیابی به این هدف نمی توان جز جست وجوی معماری در سینما راهی در پیش گرفت.
از دیدگاه ویترویوس، معمار سده های پیش از میلاد، بررسی اصول معماری «استحکام و زیبایی» به عنوان شاخصه های کلی معماری سبزز بیان می شود. هدف کلی معماری سبز کاهش آسیب بر محیط و منابع انرژی و طبیعت است، یعنی ساختمانی که کمترین ناسازگاری و مغایرت را با محیط طبیعی پیرامون خود و در پهنه وسیع تر با منطقه و جهان دارد. بنابراین، معماری سبز ترکیبی چند ارزشی در بر دارد: زیبا شناسی، محیط، اجتماع، سیاست و به عبارتی طراحی و ساختمان سازی هماهنگ با محیط.
نگرانی از ادامه وضعیت ناسازگار با طبیعت و استفاده بیش از حد از منابع برگشت ناپذیر انرژی منجر به آن شد که الگوهایی از توسعهه دنبال شود تا آسیب های کمتری به محیط وارد کرده و قابلیت تداوم و استمرار داشته باشد؛ در این راستا بایستی در پی ایجاد شرایطی در جهت هماهنگی با محیط زیست و به وجود آوردن محیط زیستی پایدار بود.
گام اول : شناخت
فصل اول:
چهارچوب تحقیق
1-1- تشريح موضوع
آن گونه كه از عنوان موضوع بر مي آيد، هدف طراحي، یک فضای منسجم با قابلیت های عملکردی مناسب جهت برگزاي و هدايتت جشنواره هاي مختلف ساليانه و فضاهای فرهنگی و هنری و ارتباط هنرها با یکدیگر می¬باشد. مجموعه فرهنگي سینمایی فخر یک فضای منسجم فرهنگی- هنری است که ارتباط سینما و معماری- سینما و فرهنگ- معماری و فرهنگ- سینما و معماری سبز را که میعادگاهی برای تعامل بین فرهنگ های مختلف است فراهم می سازد. لذا ما در این تحقیق به دنبال ایجاد یک فضای منسجم و انعطاف پذیر در طراحی پردیس سینمایی هستیم؛ طراحی فضایی برای تعامل بین سینما، معماری و فرهنگ که به جای تخریب و تصرف در طبیعت، به دنبال همراهی و استفاده بهینه از طبیعت پیرامون خود باشد.
در اين مركز سعي خواهد شد علاوه بر كليه بخش هاي اصلي و جانبي يك سينما كه در آن قرار گرفته است به آيين هاي محلي استان،، محلي براي بزرگداشت مفاخر گرگان- شب شعر پرداخته شود. در این مجتمع سينمايي یک سالن بزرگ مخصوص برگزاري مراسم افتتاحيه و اختتاميه نيز قرار گرفته است. هدف از قرارگيري سالن هاي سينما در اين پروژه، پويايي و تحرك دائمي اين مجموعه در طول سال و اكران بخشي از فيلم هاي جشنواره در آن است.
در اين مركز سعي خواهد شد با استقرار سالن هاي مختلف سينما با ظرفيت متفاوت و طبعاً اكران فيلم هاي گوناگون زمينه جهتت پاسخگويي به نياز اقشار مختلف اجتماعي فراهم آيد. همچنين با به وجود آوردن فضاهاي تفريحي و استراحتي جنبي سعي در پر كردن اوقات انتظار تماشاگران خواهد شد. عملكردهاي جانبي به طور مجزا از سالن هاي سينما بوده و جهت استفاده عموم آزاد مي باشد. اين موضوع خود عاملي جهت جذب مخاطب به سبب پر كردن اوقات فراغت در محيطي فرهنگي خواهد بود. در نهايت هدف از طراحي اين مجموعه ارائه نمونه كاملي از يك مجتمع فرهنگي و رسانه اي منسجم با قابلیت عملکردی متفاوت خواهد بود. قرارگيري سالن و يا آمفي تئاتر برای برگزاري مراسم خاص و آئینی و جشنواره ها، در اين محل عاملي مهم در جهت تشويق و ترغيب سينما گران براي بالا رفتن از پله هاي ترقي و رسيدن به اين سالن است. سالني كه كارنامه سالیانه سينماي ايران و جهان را مي توان در آن ورق زد و برگزيدگان را به ايرانيان و جهانيان معرفي نمود.
1-2- ضرورت انجام پروژه
1-2-1- بيان مسأله اساسي تحقيق:
انسان یکجانشین و سازمان یافته همیشه به مکانی همگانی نیاز دارد تا بتواند در پهنه و کنج و کنارش به برقراری رابطه هایی آزاد بینن خود و دیگران بپردازد (فلامکی،ُ 1374:70).
موضوع معماری در واقع فیلمی است که صحنه پس از صحنه دیگر می¬آید. باور به اهمیت تصاویر استریلیزه، همواره سینما را در نوسانن معماری و نقاشی قرار داده است؛ رسیدن از تناسب عناصر به تناسب احجام. واحد تصویر سینمایی یا کادر بیش از هر چیز منش هندسی و فضایی دارد. تجربه عملی فرد در فضای معماری شباهت زیادی با برداشت تماشاچی از یک سکانس خاص در یک فیلم دارد (احمدی بابک، از نشانه های تصویری تا متن، نشر مرکز، 1390).
سینما به عنوان شاخه ای از هنر می تواند محملی باشد جهت ارایه و بازخوانی زندگی، رفتار و منش مردمان از دریچه نگاه یک فرد. درر صد سال فعالیت اخیر این هنر- صنعت، شاهد پیشرفت چشمگیر آن و نیز همراه شدن با سایر هنرها و تکنولوژی روز بوده ایم. بنابراین برای چنین هنری که این چنین مستقیم و صریح با مخاطبان خود سرو کار دارد، شایسته است که امکانات و شرایط مورد نیاز آن نیز فراهم شود که یکی از آنها ایجاد مرکزی برای برگزاری جشنواره های سینمایی است که هدف آن ارتباط هرچه بیشتر هنرها با یکدیگر است.
در دنیای امروزی با پیشرفت تکنولوژی انسان با سرعت بسیاری از محیط طبیعی پیرامون خود دور و دورتر شده است و در حال تخریبب محیط پیرامونی خویش می باشد لذا لازم است برای حفظ حیات آتی خویش و از بین نبردن منابع انرژی برای آیندگان با طبیعت آشتی و به آن توجه کند. معماری سبز را می توان یکی از راه کار های مناسب برای این مشکل بیان کرد. هدف اصلی معماری سبز کاهش آسیب بر محیط و منابع انرژی است.
مجموعه فرهنگي سینمایی فخر، یک فضای منسجم فرهنگی- هنری است که ارتباط سینما و معماری – سینما و فرهنگ – معماری و فرهنگگ – سینما و معماری سبز را که میعادگاهی برای تعامل بین فرهنگ های مختلف است را فراهم می سازد. لزوم این مجموعه از آنجا مشخص می شود که فقدان یک فضای منسجم با قابلیت های عملکردی مناسب برای برگزاری جشنواره های بین المللی سینمایی، فضاهای فرهنگی و هنری وارتباط هنر¬¬ها با یکدیگر و استفاده از الگوی مناسب معماری سبز احساس می شود. لذا ما در این تحقیق به دنبال ایجاد یک فضای منسجم و انعطاف پذیر در طراحی مجموعه فرهنگي سینمایی هستیم. طراحی فضایی برای تعامل بین سینما، معماری و فرهنگ که به جای تخریب و تصرف در طبیعت به دنبال همراهی و استفاده بهینه از طبیعت پیرامون خود باشد.
فرایند سبز در زمینه معماری سابقه ای کهن دارد و مصداق آن پی بردن انسان های غار نشین به استفاده از جهت و سمت مناسب غارها ازز لحاظ دمای محیط می باشد. از دیدگاه ویترویوس معمار سده های پیش از میلاد بررسی اصول معماری «استحکام و زیبایی» به عنوان شاخصه های کلی معماری سبز بیان می شود. هدف کلی معماری سبز کاهش آسیب بر محیط و منابع انرژی و طبیعت است، یعنی ساختمانی که کمترین ناسازگاری و مغایرت را با محیط طبیعی پیرامون خود و در پهنه وسیع تر با منطقه و جهان دارد. بنابراین معماری سبز ترکیبی چند ارزشی در بر دارد: زیبا شناسی، محیط، اجتماع، سیاست و به عبارتی طراحی و ساختمان سازی هماهنگ با محیط (امین جعفری و محمد رضا مهدی نژاد، معماری سبز راهی به سوی آینده، اولین همایش منطقه ای عمران و معماری، 1390).
نگرانی از ادامه وضعیت ناسازگار با طبیعت و استفاده بیش از حد از منابع برگشت ناپذیر انرژی منجر به آن شد که الگو هایی از توسعهه دنبال شود تا آسیب های کمتری به محیط وارد کرده و قابلیت تداوم و استمرار داشته باشد، در این راستا بایستی در پی ایجاد شرایطی در جهت هماهنگی با محیط زیست و به وجود آوردن محیط زیستی پایدار بود.
1-2-2- اهداف تحقيق:
1. مقابله با از بین رفتن ارزش های غنی موجود در محیط بر اثر اتکای بیش از حد و کور کورانه به تکنولوژی و فراموشی طبیعت
2. استفاده از ارزش ها ی معماری سبز در معماری سینما
3. ارتقاء سطح كيفي برگزاري جشنواره هاي سينمايي جهت پيشبرد فرهنگ جامعه مدني
4. نگرش جدید به طراحی سینما و نقش معماری در شاخص شدن هنر هفتم
5. استفاده از ارزش ها و مفاهیم معماری سبز در جهت صرفه جویی مصرف انرژی با توجه به بحران های پیش روی جهان و احترام بهه طبیعت و کاهش آسیب های زیست محیطی
6. استفاده بهینه از پتانسیل های محیط و کاهش هر چه بیشتر استفاده از مواد بازگشت ناپذیر
1-2-3- سؤالات تحقیق:
1- چگونه مجموعه ای تحت عنوان مجموعه فرهنگي سينمايي می تواند به برگزاری بهتر جشنواره های سینمایی کمک نماید؟
2- برگزاری جشنواره های سینمایی بین المللی چگونه می تواند در ارتقاء سطح فرهنگی و تعاملات بین کشورها موثر باشد؟
3 – مجموعه فرهنگي سينمايي چه تأثیری بر بالا بردن سطح کیفی سینما به عنوان هنری اجتماعی و مردمی می گذارد؟
44- طراحی مجموعه فرهنگي سينمايي چه دیدگاه و اهدافی را در جهت برقراری تعاملات اجتماعی دنبال می کند؟
و….
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول: چهارچوب تحقیق 4
1-1- تشریح موضوع 5
1-2- ضرورت انجام پروژه 6
1-2-1- بيان مسأله اساسي تحقيق 6
1-2-2- اهداف تحقيق 7
1-2-3- سؤالات تحقیق 8
1-2-4- فرضيههاي تحقیق 8
1-2-5- كمبودها 8
1-2-6- نيازها 9
1-3- كاربردهاي پروژه 9
1-3-1- جشنواره هاي ساليانه 9
1-3-2- اكران هاي مختلف و همزمان چند فيلم 10
1-3-3- برگزاري همايش هاي مختلف سينمايي 10
1-3-4- تجمع كانون هاي مختلف سينمايي 10
1-3-5- فعاليت بخشي به اوقات فراغت جوانان 10
1-3-6- تمركز و اهميت بخشي به فعاليت هاي سينمايي 10
1-3-7- برگزاری جشنواره وآئین های قومی، محلی 10
1-3-8- الگوسازي براي استفاده از معماری سبز 11
1-4- پیشینه پژوهش 11
1-4-1 پیشینه پژوهش در سطح ملي 12
1-4-2 پیشینه پژوهش در سطح بين المللي 12
1-5- نتيجه گيري 12
1-5-1- طراحي يك مجموعه با عنوان مجتمع سينمايي و سينماي تجاري 13
1-5-2- طراحي يك مجموعه با عنوان مجتمع فرهنگی تفریحی 13
1-5-3- کاربردهای جانبی مجموعه 13
فصل دوم: سینما، هنر، معماری 15
2-1- سینما و هنر 16
2-1-1- هنر و تاريخ 17
2-1-2- شش هنر و هنر هفتم 19
2-1-3- تئاتر و سينما 20
2-1-4- موسيقي و سينما 22
2-1-5- معماري و سينما 22
2-1-6- نقاشي و سينما 24
2-1-7- ادبيات و سينما 25
2-1-8- برآيند 26
2-2- سینما و معماری 27
2-2-1- فيلم- معماري- سينماگران 27
2-2-2- فيلم- معماري- معماران 30
2-2-3- فيلم- معماري- تجربيات معماران 33
2-2-4- معماري و سينما: انجمن معماري– لندن 34
2-2-5- تفاوت فيلم و معماري 35
2-2-6- معماري– سينما 36
2-2-7- معماري سينما 37
2-2-8- معماري – سينما – تفاوت ها 38
2-2-9- معماران – سینماگران 38
2-2-10- معماري و فيلم – سخن آخر 39
فصل سوم : سینما در جهان و ایران 41
3-1- تاریخچه سینمای جهان 42
3-1-1- اختراع سینما 42
3-1-1-1- پانوراما 42
3-1-1-2- ديوراما 42
3-1-1-3- فانوس خيال 43
3-1-1-4- نقاشي هاي متحرك 42
3-1-1-5- اتاق تاريك 43
3-1-1-6- عكاسي 44
3-1-1-7- تصاوير متحرك 44
3-1-1-8- اديسون 44
3-1-1-9- سينما توگراف لوئي مرها 45
3-1-2- سینمای اولیه 45
3-1-3- استوديو 46
3-1-4-سالن هاي بعدي سينما 46
3-1-5- پیدایش تلویزیون 47
3-2- تاریخچه سینمای ایران 47
3-2-1- سابقه هنرهای نمایشی در ایران 47
3-2-2- تکیه دولت اولین آمفی تئاتر ایرانی 48
3-2-3- ورود سینما به ایران 49
3-2-4- نخستین سالن سینما در ایران 50
3-2-5- سینما عمومی می شود 50
3-2-6- آغاز فعالیت فیلمبرداری 51
3-2-7- رونق سینماداری در ایران 51
3-2-8- تولید فیلم ایرانی 51
3-2-9- سینمای ناطق در ایران 52
3-2-10- نخستین فیلم ناطق ایرانی 52
3-2-11- آغاز کار دوبله در ایران 52
3-2-12- فراگیر شدن سالن های سینما در ایران 52
3-2-13- پیدایش تلویزیون در ایران 54
3-3- مشکلات سینمای ایران 55
3-3-1- وجوه مختلف بحران در سينماي ايران 55
3-3-1-1- از دست دادن مخاطب 56
3-3-1-2- ضعف و نبود سرمايه گذاري 56
3-3-1-3- بيكاري و بطالت عمر و استعداد دست اندر كاران سينما 57
3-3-1-4- كيفيت پايين و عدم وجود عمق وتنوع در محصولات سينمايي 57
3-3-1-5- نابساماني وضعيت سالن هاي نمايش 58
3-3-1-6- ريشه يابي بحران در صنعت سينماي ايران 59
3-3-1-7- موانع ساختاري توسعه سينما در ايران 59
3-3-1-8- تكنولوژي عقب افتاده 60
3-3-1-9- ظرفيت و توان محدود 61
3-3-1- 10- ضرورت توجه و اقدام عاجل براي خروج سينماي ايران از بحران 62
3-4- عملكرد اقتصادي سينماي ايران در يك دوره ده ساله 66
فصل چهارم : سینما – اجتماع – فرهنگ 69
4-1- بررسی کارکردهای اجتماعی- فرهنگی سینما 70
4-1-1- اهمیت ارتباط اجتماعی 70
4-1-2- رسالت ها و وظایف وسایل ارتباط جمعی 70
4-1-3- سینما بعنوان یک وسیله ارتباط جمعی 72
4-1-3-1- سینما و تئاتر 74
4-1-4- زبان سینما بعنوان زبان بین المللی و تأثیر گذار 75
4-1-5- سینما بعنوان زبان اجتماعی فرهنگی خاص یک قوم 75
4-2- بررسی جنبه های مختلف سینما 76
4-2-1- سینما و روایت 76
4-2-2- سینما بعنوان هنر 76
4-2-3- نشانه ها و دلالت در سینما 78
4-2-4- سینما و زمان 79
4-2-5- سینما و حرکت 80
4-2-6- سینما و نور 81
4-2-7- سینما و معماری 81
4-2-8- سینما و واقعیت 82
4-2-9- سینما و صنعت 84
4-2-10- سینما و اقتصاد 85
4-2-11- سینما و سیاست 85
فصل پنجم : سالن های سینما 87
5-1- تاریخچه سالن های سینما در جهان 88
5-1-1- خانه و شکل یک نوع ساختمان جدید 88
5-1-2- از بازار مکاره تا مکان های خیال انگیز ساختمان هایی برای نمایش فیلم 88
5-1-3- تأثیر فضای باز در سینما 90
5-1-4- سبک آرت دکو – مکان هایی رویایی تا مکان های جریان مند 91
5-1-5- مدرنیسم و سینما 93
5-1-6- اکسپرسیونیسم – فیلم ومعماری 96
5-1-7- سینمای مدرن – معماری نور و جریان 98
5-1-8- سینمای انتهای قرن بیستم 99
5-1-9- سینمای آموزشی – موزه ها – سینمای آیماکس 101
5-1-10- آینده 103
5-2- تاریخچه سالن های سینما در ایران 104
5-3- تاثیر تکامل سینما بر سالن های نمایش جهان 109
5-3-1- سینماهای چند سالنی یا مالتی پلکس 111
5-3-1-1- تاریخچه مالتی پلکس 111
5-3-1-2- معماری مالتی پلکس 112
5-3-1-3- آپارات خانه در مالتی پلکس ها 114
5-3-1-4- ایمنی در مالتی پلکس ها 114
5-3-1-5- سینما یک تفرجگاه عمومی 115
5-3-1-6- تحولات فنی در زمینه نمایش فیلم 115
فصل ششم : استانداردهای سینما 118
6-1- تکنیک سینما 119
6-1-1- محل استقرار ساختمان 119
6-1-2- دستورالعمل ساخت و مدیریت سالن ها 120
6-2- تعاریف پایه 122
6-2-1- سیستم نمایش نرمال 122
6-2-1-2- سیستم نمایش اسکوپ 122
6-2-1-3- زوایای دید 122
6-2-1-4- سطح سرانه 122
6-2-1-5- حجم سرانه 122
6-2-1-6- فضاهای ضروری 122
6-2-1-7- فضای مجاز .122
6-2-1-8- کمیسیون نظارت 123
6-2-1-9- زوایای تابش 123
6-2-2- سالن نمایش سینما 124
6-2-2-1- فرم سالن 124
6-2-2-2- زوایای مطلوب برای سالن نمایش 126
6-2-3- دید 127
6-2-3-1- فواصل دید 129
6-2-3-2- زوایای تابش و فاصله پروژکتور نسبت به پرده 131
6-2-3- سقف 134
6-2-4- کف 135
6-2-5- بالکن 136
6-2-6- چیدمان صندلی ها در سالن 137
6-2-8- انحناء ردیف های صندلی 139
6-2-9- ابعاد و فواصل صندلی تماشاگران 139
6-2-9-1- شرایط صندلی های چرخدار برای معلولین 144
6-2-10- راهروهای سالن نمایش 144
6-2-11- ورودی ها و خروجی های سالن نمایش 148
6-2-12- پرده نمایش 154
6-2-12-1- پرده عریض 156
6-2-12-2- سینماسکوپ 156
6-2-12-3- سیستم های 70 میلیمتری 157
6-2-12-4- ایماکس Imax 157
6-2-12-5- سینه راما Cinerama 157
6-2-12-6- سیرکلوراما 158
6-2-13- ابعاد پرده سینما 158
6-2-13-1- نسبت ابعاد پرده های سالن نمایش 158
6-2-13-2- انحنا پرده 159
6-2-13-3- خمیدگی پرده 160
6-2-13-4- محل پرده 161
6-2-14- سایر ملاحظات در سالن نمایش 163
6-2-15- آکوستیک 164
6-2-15-1- نحوه تنظیم اکوستیک 171
6-2-16- سالن انتظار 172
6-2-17- اتاق پروژکتور و ملحقات آن 175
6-2-18- ورودی سینما 177
6-2-19- گیشه بلیط فروشی 178
6-2-20- سرویس های بهداشتی 179
6-2-21- فضاهای اداری 180
6-2-22- انبار و اتاق تاسیسات 181
6-2-23- فضاهای ارتباطی 181
6-2-24- پارکینگ های سینما 187
6-2-25- بوفه و رستوران 189
6-2-26- طراحی تالارها 190
6-2-26-1- حجم 190
6-2-26-2- شکل 191
6-2-26-3- پخشایی 192
6-2-26-4- مدت واخنش 193
6-2-26-5- اکوستیک در تالار 193
6-2- 27- تجهیزات تالار 194
6-2-27-1- تجهیزات و روشنایی 194
6-2-27-2- تجهیزات صوتی 194
6-2-27-3- انواع پرده 194
6-2-27-4- آکوستیک در تالار کنسرت 195
6-2-27-5- روش محاسبی میزان صوت مورد نیاز تالارهای همایش 196
فصل هفتم : معماری سبز 199
7-1- معماری سبز 200
7-2- تاریخچه توسعه پایدار 202
7-2-1- توسعه پایدار و معماری 203
7-2- 2-جایگاه معماری پایدار و سبز در سیر اندیشه معماری…………………………………………203
7-3- کلیات و اهداف معماری سبز……………………………………………………………………………..204
7-3-1- نگاهی به اصول معماری سبز 205
7-3-1- 1- اصل اول: حفاظت از انرژی 205
7-3-1-2- اصل دوم: کار با اقلیم 206
7-3-1-3- اصل سوم: کاهش استفاده از منابع جدید 206
7-3-1-4- اصل چهارم: احترام به کاربران 206
7-3-1-5- اصل پنجم: احترام به سایت 207
7-3-1-6- اصل ششم: کل گرایی 207
7-3-2- دستور العمل اجرایی معماری سبز 207
7-3-3- مصالح سبز 207
7-3-4- طرح پیشنهادی در رابطه با اصول معماری پایدار و سبز و معایب آن 208
7-3-5- نمونه ای از کاربرد نانو در ساختمان سبز…………………………………………………….. 208
7-4- نمونه هایی از تکنولوژی سبز در ساختمانهای سبز 213
7-4-1- برج فانوس دریایی 213
7-4-1-1- کلیسای جوبیلی 214
7-4-1-2- تخم هوشمند 216
7-4-1-3- مجتمع سبز سنگاپور 216
7-4-1-4- برج شیکاگو 217
7-4-1-5- برج مسکونی فارو در هلند 218
7-4-1-6- برج ادیت در سنگاپور 219
7-4-1-7- برج اسپینکر، انرژی از پیاده روه 220
7-4-1-8- نتیجه گیری 221
7-4-2- ساختمان کاونسیل هاوس دو CH2، نمونه ای برجسته در معماری سبز 221
فصل هشتم : مصادیق و نمونه های موردی 230
8-1- بررسی نمونه های خارجی 231
8-1-1- کاخ جشنواره کن 231
8-1-1-1- بررسی فضاهای کاخ جشنواره ها 231
8-1-2- مجموعه سینمایی آیمکس لندن 243
8-1-3- مجتمع سینمایی یوفا 246
8-1-4- مرکز سینمای تجربی (گیسو و مژگان حریری- 1999) 249
8-2- نمونه های داخلی 250
8-2-1- سینما آزادی: (بابک شکوفی) 250
8-2-2- پردیس سینمایی ملت (کاترین اسپریدف و رضا دانشمیر) 254
فصل نهم : مطالعات زمینه ای 260
9-1- مشخصات جفرافیایی 261
9-1-1- مقدمه 261
9-1-2- وضعيت جغرافيايي استان گلستان 261
9-1-3- مختصات جغرافيايي استان گلستان 262
9-1-4- موقعيت طبيعي شهر گرگان 262
9-1-5- موقعیت و وسعت شهر گرگان 262
9-1-6- مطالعات تاریخی گرگان 263
9-2- مشخصات اقلیمی 266
9-2-1- مقدمه 266
9-2-2- وضعيت اقليمي گرگان 266
9-2-2-1- دما 267
9-2-2-2- بارندگي 267
9-2-2-3- باد 268
9-3- روش و اصول كلي طراحي 268
9-4- بررسی سایت پروژه 269
9-4-1- معرفی سایت 269
9-4-1-1- مکان یابی سایت مجموعه 269
9-4-1-2- دلایل انتخاب سایت 269
9-4-1-3- عوامل تأثير گذار در سایت 269
9-4-2- آنالیز اقلیمی سایت 271
9-4-3- آنالیز سایت 272
9-4-4- بررسی آلودگی صوتی 273
9-4-5- بررسي ورودي ها 273
فصل دهم : مباني طرح 275
10-1- برنامه طرح 276
10-1-1- مقياس و ريخت شناسي 276
10-1-2- نشانه شناسي و سلسله مراتب 276
10-1-3- سبك معماري 276
10-2- کانسپتهای طرح 277
10-2-1- انعطاف پذیری و حرکت 277
10-2-2- چند بعدی بودن 277
10-2-3- لایه مندی 278
10-2-4- نور 278
10-3- سازه 279
10-3-1- جنس مصالح 279
10-4- نوع و سيستم تأسيسات 279
10-4-1- موتور خانه حرارتي (طبيعي) 281
10-5- برنامه فيزيكي مجموعه 283
10-6- كانسپت هاي طرح … 284
10-7- كانسپت نهايي …………. 288
فصل یازدهم: مدارک طرح 292
چکیده انگلیسی
فهرست جداول
جدول 6-1- فاصله دید 128
جدول 6-2- زوایای دید 128
جدول 6-3- زوایای تابش 132
جدول 6-4- ابعاد و فواصل صندلی تماشاگران 140
جدول 6-5- تعداد و فاصله ی صندلی ها در یک ردیف 143
جدول 6-6- مشخصات عمومی راهروهای سالن نمایش 144
جدول 6-7- مشخصات عمومی ورودی ها و خروجی های سالن نمایش 149
جدول 6-8- مشخصات عمومی پرده نمایش فیلم 162
جدول 6-9- سایر ملاحظات در سالن نمایش 163
جدول 6-10- مشخصات عمومی سالن انتظار 172
جدول 6-11- مشخصات عمومی اتاق پروژکتور 175
جدول 6-12- ورودی سینما 177
جدول 6-13- مشخصات عمومی سرویس های بهداشتی 179
جدول 6-14- مشخصات عمومی فضاهای عمومی 182
جدول 6-15- مشخصات عمومی پارکینگ سینما 188
جدول 6-16- حجم تالار بر حسب متر مکعب 191
جدول 9-1- جدول راهنمای طراحی اقلیم معتدل (شهر گرگان) 267
فهرست شكل ها
شكل 6-1- زوایای تابش در سالن سینما 123
شكل 6-2- زوایای تابش در مقطع سالن سینما 123
شكل 6-3- زوایای دید در مقطع سالن سینما 128
شكل 6-4- زوایای دید در سالن سینما 128
شكل 6-5- بیشترین فاصله دید و بیشترین پهنا در طرح صندلی ها 129
شكل 6-6- زوایای پروژکتور در پلان 131
شكل 6-7- زوایای پروژکتور در مقطع 131
شكل 6-8- زاویه دید مطلوب و حد ماکزیمم. 133
شكل 6-9- نسبت فاصله پروژکتور از پرده به عرض تصویر در سیستم اسکوپ 133
شكل 6-10- نسبت فاصله پروژکتور از پرده به عرض تصویر در سیستم نرمال 134
شكل 6-11- توزیع یکنواخت صوت بازتاب با طراحی مناسب سقف 134
شكل 6-12- تأثیر سقف های بازتاب صوت در تقویت جهت صدا 135
شكل 6-13- شیب کف و موقعیت پروژکسیون 135
شكل 6-14- تأثیر شیب کف در شنیدن 136
شكل 6-15- چیدمان صندلی ها در سالن 137
شكل 6-16- شرایط صندلی های سالن 138
شكل 6-17- کمترین فاصله ردیف اول صندلی ها 139
شكل 6-18- شرایط صندلی ها در سالن 141
شكل 6-19- عرض راهروها 146
شكل 6-20- عرض درها و راهروها 147
شكل 6-21- ورودی ها و خروجی ها 148
شكل 6-22- درهای سالن نمایش 151
شكل 6-23- درهای غیر مجاز 152
شكل 6-24- نحوه قرارگیری درهای خروجی 153
شكل 6-25- نحوه جانمایی درها 153
شكل 6-26- نسبت ابعاد پرده های سالن سینما 159
شكل 6-27- انحناء پرده 160
شكل 6-28- آکوستیک در سالن سینما 165
شكل 6-29- نحوه انتشار صدا در سالن 166
شكل 6-30- نحوه انتشار امواج صوتی 169
شكل 6-31- سیرکولاسیون سالن انتظار 172
شكل 6-32- نحوه صحیح پاگرد پلکان خروجی 186
شكل 6-33- پلکان خروجی 186
شكل 6-34- پلکان سالن 187
شكل 6-35- شکل مقطع سالن با بالكن 191
شكل 6-36- حجم سالن 192
شكل 6-37- آکوستیک در تالار کنسرت 195
شكل 7-1- دور تونل های قطار لایه ای از NVS پیچیده شده تا از باد تولیدی برای سرعت بخشیدن به تولید جریان برق لامپ های ایستگاهه بعدی استفاده شود……………………………………………….. 209
شكل 7-2- استفاده از نانو ونت در جاده های مانع دار که هیچ دسترسی به برق نیست برای تولید نور بوسیله جریان الکتریکی استفادهه خواهد شد…………………………………………………………………. 209
شكل 7-3– توربین های بادی 210
شكل 7-4- صفحه توربین ها 211
شكل 7-5- فعل و انفعالات داخلی باد و نور خورشید و دی اکسید کربن 211
شكل 7-6- اجزای ساختار NVS 212
شكل 7-7- بزرگنمایی ساختار NVS 212
شكل 7-8- دید از خلیج به برج 214
شكل 7-9– دید از ساحل به برج 214
شكل 7-10- نمای کلیسای«جوبیلی» 215
شكل 7-11- تخم هوشمند 216
شكل 7-12- مجتمع سبز سنگاپور 217
شكل 7-13- جزییات توربین بادی برج شیکاگو 218
شكل 7-14- برج مسکونی فارو در هلند 218
شكل 7-15- برج ادیت در سنگاپور 219
شكل 7-16- برج اسپینکر 220
شكل 7-17- ساختمان کاونسیل هاوس دو CH2 222
شكل 7-18- ساختمان کاونسیل هاوس دو CH2 223
شكل 7-19- باغ های عمودی ساختمان کاونسیل هاوس دو CH2 224
شكل 7-20- برج هاي آب فشان ساختمان کاونسیل هاوس دو CH2 225
شكل 7-21- پنجره هاي خودكار در ساختمان کاونسیل هاوس دو CH2 226
شكل 8-1- پلان های کاخ جشنواره کن 1 232
شكل 8-2- پلان کاخ جشنواره کن 2 232
شكل 8-3- مقطع کاخ جشنواره کن 233
شكل 8-4- پلان کاخ جشنواره کن 3 233
شكل 8-5- مقطع کاخ جشنواره کن 234
شكل 8-6- پلان های کاخ جشنواره کن 4 234
شكل 8-7- پلان های کاخ جشنواره کن 5 235
شكل 8-8- پلان های کاخ جشنواره کن 6 236
شكل 8-9- پلان های کاخ جشنواره کن 7 236
شكل 8-10- پلان های کاخ جشنواره کن 8 237
شكل 8-11- اتاق کنفرانس خبری 237
شكل 8-12- پلان های کاخ جشنواره کن 9 238
شكل 8-13- پلان های کاخ جشنواره کن 10 238
شكل 8-14- پلان های کاخ جشنواره کن 11 239
شكل 8-15- تراس شیشه ای 239
شكل 8-16- پلان های کاخ جشنواره کن 12 240
شكل 8-17- پلان های کاخ جشنواره کن 13 240
شكل 8-18- تراس بزرگ در بام 241
شكل 8-19- پلان های کاخ جشنواره کن 14 241
شكل 8-20- پلان های کاخ جشنواره کن 15 242
شكل 8-21- اتاق کنفرانس خبری 242
شكل 8-22- پلان های کاخ جشنواره کن 16 243
شكل 8-23- نمای عمومی سینما آیمکس لندن 243
شكل 8-24- پلان سینما آیمکس لندن 244
شكل 8-25-سالن سینما آیمکس لندن 245
شكل 8-26- نمای سینما آیمکس لندن 245
شكل 8-27- نمای داخلی مجتمع سینمایی یوفا 246
شكل 8-28- نمای مجتمع سینمایی یوفا 247
شكل 8-29- تصاویر و نقشه های مجتمع سینمایی یوفا 248
شكل 8-30- تصاویر مرکز سینمای تجربی 249
شكل 8-31- نمای عمومی سینما آزادی 250
شكل 8-32- نماهای سینما آزادی 252
شكل 8-33-پلان ها و مقطع سینما آزادی 254
شكل 8-34- نمای داخلی سینما پردیس ملت 255
شكل 8-35- نمای بیرونی سینما پردیس ملت 255
شكل 8-36- پلان های سینما پردیس ملت 256
شكل 8-37- مقطع سینما پردیس ملت 256
شكل 8-38- دیاگرام فضایی 257
شكل 8-39- مقطع 3 بعدی سینما پردیس ملت 258
شكل 9-1- وضعيت جغرافيايي استان گلستان 261
شكل 9-2- نقشه استان گلستان 236
شكل 9-3- نقشه قدیم شهرگرگان 266
شكل 9-4- تصویر هوایی سایت پروژه 270
شكل 9-5- نقشه شهری محل سایت پروژه 271
شكل 9-6- آنالیز اقلیمی سایت پروژه 271
شكل 9-7- آنالیز سایت پروژه 272
شكل 9-8- آلودگی صوتی 273
شكل 9-9- نمایش ورودی ها 273
رساله های با این موضوع:
تصاویر فایل:
خرید رساله:
در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل- فرمت رساله: word
- حجم فایل ها: 13 مگابایت
- برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
- سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
- شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : 09037758555 – ۱۰ صبح تا ۴ عصر
- ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
- رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.
با سلام و عرض خسته نباشید، میخوام این رساله رو خریداری کنم ، فهرست منابع و ماخذ داره یا نه ؟ممنون میشم جواب بدین زودتر چون عجله دارم.ممنون